Control de Qualitat. Servei de Postvenda. Departament Comercial.





L'altre dia vam estudiar quina tasca realitzaven els departaments de producció, de personal i de comptabilitat. Avui ens fixarem en la resta de departaments.

Departament de Control de Qualitat.

A la majoria d'indústries, es produeixin centenars o milers de productes en un espai de temps molt breu. Actualment, les màquines són les principals executores de la producció, per això es fa necessari dur a terme un anàlisi acurat de la qualitat del producte que es fabrica, per assegurar que allò que oferim als clients és de qualitat i sobretot (i depenent de quin producte) per estar segurs que cap error involuntari no perjudicarà cap client. Les empreses més grans, han de tenir un grup de treballadors especialitzats que es dediquin a realitzar els controls de qualitat dels productes.
Depenent de quin producte sigui el que fabriquem, es faran anàlisi visuals, mecànics, químics, d'ús, etc. Normalment en una petita mostra de cada bloc de producció que surt d'una màquina. Si el producte és prou gros (un cotxe, un avió) la inspecció es realitza en cadascuna de les unitats.

Actualment existeixen un conjunt de normes que afecten als mètodes de fabricació, a l'ordre, a l'organització dels processos... Aquest conjunt de normes s'anomena ISO, i ha estat establert per la Organització Internacional per la Estandardització. Els productes fabricats per les empreses que compleixen les normes ISO tenen unes garanties de qualitat superiors que els fan més competitius. Des del punt de vista de la valoració dels clients, el fet que una empresa compleixi les normes ISO, afecta molt positivament.
Hi ha unes entitats, avalades per organismes del estat, que després de realitzar tot un seguit d'inspeccions, certifiquen que una empresa compleix la normativa ISO, i atorguen a l'empresa l'acreditació que li permet publicitar-se com a empresa que compleix la ISO.

Departament del Servei de Postvenda.

No totes les empreses tenen un departament per a realitzar aquesta tasca, de vegades s'encarrega al departament de control de qualitat, o a una secció del departament de producció. Tot depèn de la grandària i importància de l'empresa.
El servei postvenda consisteix en solucionar tots els problemes que puguin oferir els productes un cop ja han estat venguts i sigui utilitzats pels clients. Existeix un període de garantia, és a dir un temps dins del qual qualsevol error que manifesti el producte ha de ser solucionat per l'empresa sense cap cost per part del client, sempre i quan aquest error o avaria no hagin estat causats per un mal ús.
El servei postvenda també pot oferir als seus clients el manteniment del producte que han comprat (revisions, inspeccions, etc.), així com un assessorament pel que fa als nous productes que es van fabricant.

Departament Comercial.

Els treballadors que formen part del departament comercial d'una empresa, tenen la missió de gestionar que el producte de l'empresa es vengui; per aquesta raó, són responsables de la tasca de distribució del producte, de fer-lo arribar als clients, que poden ser botigues, comerços o altres empreses... I no només treballen per tal que el producte es vengui, sinó que intenten aconseguir que es vengui tant com sigui possible; per això es dediquen a realitzar estudis de mercat, i campanyes de publicitat i de promoció perquè el producte es conegui força.

Dins del Departament comercial hi podem trobar les següents seccions:

Gestió de Venda i distribució

S'encarrega de fer arribar als seus clients els productes que aquests necessiten. Habitualment, les empreses tenen el que s'anomena “cartera de clients”, que és una llista de persones o empreses que normalment van comprant productes a l'empresa. El personal de la secció de venda i distribució ha de vetllar perquè els clients estiguin contents, oferint el producte amb rapidesa i efectivitat, i tenint tota mena de detalls amb els millors clients.

Logística.

La logística són totes les activitats que es dediquen a gestionar i planificar el control dels estocs (l'estoc són els productes acabats), així com el transport i l'emmagatzematge de les matèries primeres, dels materials i dels productes acabats.
Per aconseguir de fer arribar el producte amb rapidesa, cal organitzar la correcta i ràpida distribució del producte mitjançant el vehícle que sigui més adequat segons les característiques del producte: camió, vaixell, tren, avió... Cada mitjà de transport tindrà uns avantatges i uns inconvenients, i la seva elecció dependrà de les característiques del producte i de la distància que calgui cobrir.

Cal estudiar molt bé la quantitat d'estoc cal tenir. Per una banda, si l'empresa té poc estoc, corre el risc de no poder oferir amb rapidesa el producte que demanen els clients; però si té massa estoc, tindrà despeses de lloguer de magatzem, o d'assegurança de l'estoc, de manteniment... també corre rl risc que el producte se li espatlli o li caduqui. Per tant, cada empresa ha de pensar molt bé l'estoc que ha de tenir.


Màrqueting.

El Màrqueting són el conjunt de tasques que realitza (o encarrega) l'empresa per tal d'aconseguir un producte que deixi content el client, satisfent les seves necessitats (les bàsiques i les secundàries). D'aquesta manera, l'empresa s'assegura les vendes i els guanys, i per tant l'èxit de la fabricació del producte.
El màrqueting cerca la satisfacció del client fent servir les següents eines: estudis de mercat, enquestes, estudis socials, anàlisi psicològic de la població, publicitat, promocions, relacions públiques, disseny...

Cal dir que de vegades les campanyes publicitàries juguen amb els desigs, les frustracions, les pors, els anhels, els complexos, les obsessions de la població... presentant els productes com la solució a determinats problemes o com la satisfacció de necessitats que es presenten com a fonamentals i que potser no ho són. D'aquesta manera, la publicitat moltes vegades fa com d'altaveu dels prejudicis socials, dels estereotips, del masclisme, de l'obsessió per un concepte de bellesa relatiu que es pren com a absolut. Sovint, l'obsessió de les campanyes publicitàries per convèncer de la necessitat d'un producte, contribueix a augmentar l'esperit consumista de les persones, que en alguns casos s'arriben a creure que sense determinat objecte no poden ser populars ni felices.

Al següent vídeo, pots veure uns quants anuncis antics, d'entre 1970 i 1985. Fixa't en la diferència d'estil entre aquella època i la nostra (música, imatges, efectes, frases, vestuari...). La publicitat és un reflex de la societat que la rep; els publicistes assumeixen el llenguatge de la societat, i, sovint, els prejudicis socials; de vegades contribueixen a reforçar-los. Segurament, no et serà difícil detectar alguns aspectes sexistes en algun dels anuncis que s'hi veuen. Sabries dir-los?



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

ranktrackr.net